Ons verhaal
Van een bescheiden start naar een naam in het hogere segment.
Bij Autolinie draait het niet alleen om auto’s, het gaat om visie, groei en een ongekende toewijding aan kwaliteit. Wat begon met een kleine showroom en grote dromen, is uitgegroeid tot een sterk merk in het premium segment. Benieuwd hoe we daar gekomen zijn?
Lees ons verhaal. Een reis vol keuzes, uitdagingen en overwinningen.
2015
Op 2 januari 2015 is Autolinie opgezet. We wisten een bestaand pand te bemachtigen op industrieterrein Beverkoog in Alkmaar, we konden er 12 auto’s in kwijt. Voorafgaand aan de opening hebben we drie maanden gespendeerd aan het zoeken naar voordelige auto’s. Met onze hoge verwachtingen en kieskeurigheid bleek dat lastiger dan verwacht.
Een leuk feitje: waar we in het begin drie maanden twijfelden over een twaalftal budgetvriendelijke auto’s, kopen we datzelfde aantal auto’s inmiddels wekelijks in. De prijzen zijn daarnaast een stuk hoger. Ervaring doet veel met je manier van handelen, een van de redenen dat we trots zijn op onze groei.
De focus lag vanaf het eerste moment op de toekomst. We moesten ergens beginnen, maar wisten dat dat niet ons eindstation was. We hadden de ambitie om van Autolinie een daverend succes te maken. De switch naar het wat hogere segment, die moest er komen. Vroeg of laat. Daar lag en ligt onze passie.
2015 bleek een bepalend jaar te zijn voor Autolinie. Op onze eerste dag verkochten we direct vijf auto’s. Ongekend, een resultaat van het kieskeurig inkopen. Door het intensieve speurwerk konden we auto’s aanbieden in een bepaalde prijscategorie waar anderen niet aan konden tippen. De weken daarna waren stormachtig. We verkochten onze complete voorraad binnen enkele weken en besloten onszelf vanaf dat moment fulltime op het in- en verkopen van auto’s te richten.
Het ging zelfs zo hard dat ons pand eind 2015 al te klein bleek te zijn. Na een relatief korte zoektocht zijn we bij ons huidige pand uitgekomen.

2016
Waar 2015 een geweldig en succesvol jaar was, bleek 2016 achteraf het tegenovergestelde. Door onze verhuizing kwamen we met hogere vaste lasten te zitten. Tot overmaat van ramp besloot onze vaste inkooplijn de samenwerking stop te zetten. Daar ging onze kans op mooie, geschikte auto’s. Het werd een stuk lastiger om nieuwe auto’s in te kopen. Bij de pakken neerzitten? Dat past niet bij ons!
We besloten door te zetten. Kwalitatief goede auto’s vinden moest ook zelfstandig mogelijk zijn. De kieskeurigheid heeft er altijd in gezeten en zal er altijd in blijven zitten.
2017
Al doende leert men, dat bleek wel in 2017. We hadden een wat minder jaar achter de rug maar waren hartstikke gemotiveerd om in 2017 te knallen. Onze ervaringen hebben ons geleerd dat we niet konden vertrouwen op één inkooplijn. Het ‘risico’ moest gespreid worden. Zo gezegd, zo gedaan. We zijn naar andere mogelijkheden gaan zoeken en onze plaatselijke bekendheid verbeterde.
Daarnaast zijn we in 2017 begonnen met het importeren van auto’s uit buurland Duitsland. We ontvingen meer en meer positieve feedback van klanten en de mensen om ons heen. Een extra boost om door te zetten en onze droom niet op te geven. We sloten het jaar naar volle tevredenheid af.

2018
Het jaar 2018 is voor ons toch wel echt hét jaar geworden. Het jaar van onze doorbraak. Van af en toe een auto importeren uit Duitsland naar het op regelmatige basis importeren van auto’s. De eerste geïmporteerde auto van 2018 was een Mercedes A-klasse. Het was de bedoeling deze auto zelf te gaan rijden. Tijdens het wachten op het Nederlandse kenteken, wat in totaal twee weken in beslag nam, was de auto al verkocht. Een van onze vaste klanten uit Alkmaar was lovend en heeft de auto direct overgenomen.
Omdat we zelf alsnog graag die A-klasse in ons bezit hadden, zijn we maar weer op zoek gegaan naar een nieuw exemplaar. Met succes, exact dezelfde uitvoering en kleur als de reeds verkochte variant. Ook hier konden we uiteindelijk twee weken in rondrijden voor iemand ‘m maar wat graag over wilde nemen.
Dat was het ‘aha-moment’. Dit is de markt waarin we bekender willen worden, dachten we. In 2018 hebben we onszelf grotendeels beziggehouden met het inkopen van soortgelijke auto’s in Duitsland. We kochten deze in en brachten ze naar onze showroom in Alkmaar. We hebben dat jaar flink wat uren in de auto doorgebracht. Maar het was en is onze passie, dan doe je het met liefde.
Door onszelf enkel te focussen op full-option Mercedes-modellen, begonnen we naam te maken.
2019
In 2019 besloten we onszelf nog verder te specialiseren. Voor het maximale gaan. Onze voorraad werd steeds exclusiever. Ons pand stond vol met prachtige Mercedes-modellen. Dat heeft uiteindelijk geleid tot landelijke bekendheid. We stonden in heel Nederland bekend als ‘Mercedes-specialist’. Vanuit alle hoeken van het land wisten mensen ons te vinden.
Die nationale bekendheid bracht ons veel nieuwe zoekopdrachten en resulteerde logischerwijs in een vergroting van onze afzet. Hoe bekender je wordt, hoe meer mensen je weten te vinden en hoe meer er te verkopen is. Al blijft kwaliteit altijd op één staan.
We waren dat jaar ook met twee AMG’s te vinden op het Spring Event in Duitsland. Door met een speciale uitvoering deel te nemen, werkten we onbewust aan onze naamsbekendheid.

2020
Met meer dan 200 verkochte Mercedes auto’s en veel terugkerende klanten hadden we in 2020 de smaak te pakken. De groei in bekendheid die we in 2019 zagen, die werd doorgezet. Omdat het bleef groeien, kregen we wederom het gevoel ‘uit onze jas te groeien’. Het pand werd te klein, maar voldeed wel aan onze wensen.
Na lang wikken en wegen hebben we besloten een andere weg in te slaan. Parc Automotive was geboren. Bij Parc Automotive zou de focus op een bredere doelgroep liggen. Waar we met Autolinie uitgegroeid waren tot een bekende Mercedes-specialist, moest Parc Automotive andere klanten bedienen. Meerdere merken onder één dak. Innoverend als we waren, besloten we ons in dat jaar ook al te richten op de elektrische auto’s.
Parc Automotive is midden 2020 gestart in Heerhugowaard. In het begin was het even zoeken. We waren gespecialiseerd in het inkopen van (exclusieve) Mercedes-Benz auto’s, dit was een andere tak van sport. Door de sterke inkooplijnen is Parc Automotive tegenwoordig leverancier van verschillende autobedrijven in de regio.
2021
Parc Automotive kreeg de smaak in 2021 goed te pakken en de inkooplijnen werden verbeterd. In verband met het bekende chiptekort werd het inkopen van kwalitatieve auto’s voor anderen een stuk lastiger, door onze connecties bleven wij gespaard. Dat heeft bijgedragen aan het succes van onze ondernemingen. De wensen vanuit andere autobedrijven en particulieren konden we vervullen.
In de tussentijd bleven we onszelf met Autolinie focussen op het exclusievere segment. Naast de Mercedes-modellen, waar we bekend om stonden, zijn we ook andere merken gaan voeren. De vraag vanuit onze vaste klantenkring naar bijvoorbeeld Porsches heeft ons doen bewegen richting dat besluit. We hebben er geen moment spijt van gehad.

2022
Zowel Autolinie als Parc Automotive kwamen dit jaar echt in een stroomversnelling. De vraag nam toe, de klantenkring groeide, en de voorraad werd exclusiever dan ooit. Bij Autolinie stonden inmiddels premium SUV’s en sportieve modellen zij aan zij van rijk uitgeruste Audi Q5’s tot strakke Porsche Cayennes.
Zoals verwacht, bleken premium SUV’s een schot in de roos. Tegelijkertijd bleven onze vertrouwde krachtpatsers het goed doen: we verkochten in 2022 letterlijk honderden exemplaren van populaire modellen zoals de Mercedes A-Klasse, CLA-Klasse en C-Klasse.
Onze showroom begon steeds meer te voelen als een experience center, klanten kwamen niet alleen om te kopen, maar ook om te beleven. Van gepersonaliseerde aflevermomenten tot klanten die speciaal uit België of Duitsland kwamen voor onze auto’s: we merkten dat de naam Autolinie steeds verder reikte.
Bij Parc Automotive groeiden we intussen gestaag door. Steeds meer autobedrijven in de regio klopten bij ons aan voor levering uit onze sterke inkoopkanalen. Ook onze focus op elektrische auto’s begon vruchten af te werpen. De eerste EV’s werden verkocht, met name aan zakelijke rijders die op zoek waren naar comfort én duurzaamheid.
2023
2023 werd een jaar van grote stappen én belangrijke keuzes. Autolinie bleef stevig doorgroeien in het luxe segment. De showroom stond vol met topmodellen als de BMW X5, Mercedes GLE, Audi SQ7 en Porsche Cayenne. Steeds vaker wisten klanten exact wat ze wilden, en vertrouwden ze volledig op ons om hun droomauto te vinden. Die persoonlijke benadering werd onze kracht.
Maar die groei bracht ook nieuwe uitdagingen met zich mee. Door het toenemende aantal aanvragen kwamen we personeel tekort, wat soms ten koste ging van de snelheid en service die we zo belangrijk vinden. Dat wrikte, want half werk is niets voor ons.
Tegelijkertijd merkten we bij Parc Automotive een duidelijke terugval in de vraag naar elektrische modellen. Waar de EV-markt even leek te exploderen, viel die in 2023 stil. De verkoop bleef achter en paste niet meer bij onze koers.
Na lang wikken en wegen besloten we daarom om Parc Automotive te sluiten en de volledige focus op Autolinie te leggen. Eén team, één visie. Deze keuze gaf ons de ruimte om efficiënter te werken, de servicegraad te verhogen en het bedrijf verder te professionaliseren.
Sindsdien draait Autolinie weer op volle kracht, sneller, scherper en klantgerichter dan ooit.

2024
Het jaar begon direct met een grote transformatie: in januari onderging onze showroom een complete verbouwing. Alles werd aangepakt, van vloer tot verlichting, van wachtruimte tot afleverruimte. Het resultaat? Een luxueuze, verfijnde uitstraling die volledig aansluit bij de auto's die we verkopen én de beleving die we onze klanten willen bieden.
2024 stond in het teken van kracht, karakter en klasse. We haalden en verkochten meerdere V8-topmodellen, waaronder brute AMG’s als de G63, GLE63 S, E63 S en C63 S. Motoren met een verhaal, auto’s die niet alleen presteren maar ook emoties oproepen. Elke aflevering voelde als een feestmoment, voor de klant én voor ons.
Ook ons netwerk breidde zich uit. Steeds vaker vonden onze auto’s hun weg naar klanten in België, Duitsland en zelfs Noord-Frankrijk. Tegelijkertijd groeide de vraag vanuit ondernemers en particuliere kopers die op zoek waren naar iets bijzonders. Luxe, comfort en uitstraling stonden daarbij voorop.
Achter de schermen investeerden we in automatisering en voorraadbeheer, zodat we nóg sneller en efficiënter konden werken. Dankzij een gestroomlijnd team, duidelijke focus en een sterk merk draaiden we het beste jaar uit onze geschiedenis tot nu toe.
Autolinie bewees in 2024 dat groei niet alleen in aantallen zit, maar vooral in kwaliteit, service en beleving.

2025
Het jaar 2025 begon vol ambitie. Na het topjaar in 2024 lag de lat hoog, maar bij Autolinie houden we juist van die uitdaging. We begonnen het jaar met het optimaliseren van onze processen, sneller schakelen, beter voorraadbeheer en nóg persoonlijkere service. Elke auto, elke klant, elke aflevering moest kloppen tot in de puntjes.
Al snel kregen we onverwacht nieuws: onze buren kondigden begin 2025 aan te stoppen met hun winkel. Een kans als deze krijg je niet vaak. In april hebben we dan ook besloten om onze showroom wéér te verbouwen, dit keer met een uitbreiding van maar liefst 300 m² extra showroomruimte. Achteraf gezien hadden we het natuurlijk liever in één keer gedaan, maar soms loopt het anders, en moet je snel schakelen. Precies dát is wat ons sterk maakt.
De nieuwe ruimte gaf ons direct adem. Meer plek voor premium voorraad, meer bewegingsvrijheid voor klanten en een uitstraling die nóg beter past bij waar Autolinie vandaag de dag voor staat.



Auto’s op voorraad
29
Ervaring sinds
2015

We sell emotions
Auto’s die iets met je doen. Liefde op het eerste gezicht, vanaf het moment dat jullie blikken elkaar kruisen. Bij Autolinie bieden we alleen auto’s aan waar we zelf een warm gevoel van krijgen. Adrenaline op het moment dat je voor het eerst die startknop indrukt, een voorzichtige lach in de eerste bocht en ultiem gelukkig na een proefrit. Daar gaan we voor.